[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
::
شماره‌های چاپ شده

فایل لیست داوران مقالات 

دوره سیزدهم سال 1403
شماره اول
شماره دوم

دوره دوازدهم سال 1402
شماره اول
شماره دوم

دوره یازدهم سال 1401
شماره اول
شماره دوم
دوره دهم سال 1400
شماره اول
شماره دوم
دوره نهم سال 1399
شماره اول
شماره دوم
دوره هشتم سال 1398
شماره اول
شماره دوم

دوره هفتم سال 1397
دوره ششم سال 1396
دوره پنجم سال 1395
دوره چهارم سال 1394
دوره سوم سال 1393
دوره دوم سال 1392
دوره اول سال 1391
..
راهنمای نگارش
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 1 - ( 5-1400 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 156-143 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی عملکرد دستگاه‌های نقش‌آفرین در اجرای قانون ایمنی زیستی (بخش کشاورزی)
آزاده شوشتری* ، بهزاد قره یاضی
مرکز مطالعات سیاست‌گذاری عمومی دانشگاه تهران، ایران ، shooshtari1391@ut.ac.ir
چکیده:   (2418 مشاهده)
تدوین قانون ملی ایمنی زیستی در سال 1384 با پیوستن به پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا در دستور کار دولت وقت قرار گرفت و در نهایت در سال 1388 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. مطابق این قانون، شورایی فرابخشی به عنوان هماهنگ­ کننده سیاست­ها و چندین دستگاه به عنوان مجری تکالیف و تحقق اهداف مندرج مکلف شدند. با این حال در عرصه عمل سازمان­های دیگری نیز به تناسب قدرت خود در حوزه ایمنی زیستی نقش­آفرین بوده­ و در عمل نقشه سازمانی متفاوت از قانون ایجاد کرده اند. در این مقاله تلاش می­شود، علاوه بر ترسیم نقشه نهادهای نقش­ آفرین حوزه ایمنی زیستی، عملکرد هر دستگاه نیز ارزیابی شود. این پژوهش با اتکا به روش کیفی تدوین شده است؛ به عبارتی داده­های پژوهش به شیوه مصاحبه نیمه ساختار یافته با افراد مطلع جمع ­آوری و محتوای مکتوب مصاحبه­ ها با استفاده از نرم­افزار اطلس تی آی کدگذاری و تحلیل شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد در میان سازمان‌های مجری، کارنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا حدودی مطابق وظایف قانونی بوده؛ اما عملکرد وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط‌زیست به علت اعمال سلایق مدیریتی، عدم پایبندی به قانون، مداخله دستگاه ­های امنیتی و فشارهای رسانه‌ای مورد انتقاد واقع شده است. سازمان‌هایی بدون مدخلیت قانونی مانند سازمان صداوسیما و سازمان پدافند غیرعامل نیز در روند اجرا و تحقق اهداف قانون مؤثر بوده‌اند.
واژه‌های کلیدی: ارزیابی سیاست، مهندسی ژنتیک، قانون ایمنی زیستی، محصولات تراریخته
متن کامل [PDF 887 kb]   (679 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ایمنی زیستی
دریافت: 1400/3/10 | پذیرش: 1400/5/19 | انتشار: 1400/6/19
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shooshtari A, Ghareyazie B. Evaluation of performance of competent national authorities in the implementation of the National biosafety law (Agriculture, Iran). gebsj 2021; 10 (1) :143-156
URL: http://gebsj.ir/article-1-382-fa.html

شوشتری آزاده، قره یاضی بهزاد. ارزیابی عملکرد دستگاه‌های نقش‌آفرین در اجرای قانون ایمنی زیستی (بخش کشاورزی). مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی. 1400; 10 (1) :143-156

URL: http://gebsj.ir/article-1-382-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( 5-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصل نامه علمی-پژوهشی مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی Genetic Engineering and Biosafety Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710